20120819 - dukan dieten

När man äter enligt dukan diet så går man igenom 4 faser.

fas 1 - attackfasen - i denna fasen av dieten är du mellan 3-10 dagar och äter enbart protein och mjölkprodukter med en fetthalt till ca 4%. (ju lägre desto bättre) detta är en väldigt motiverande fas om man äger en våg eftersom den oftast rasar då man förlorar mycket vatten.

fas 2 - cruisefasen - i denna fasen är tanken att du ska gå ner i vikt på ett stabilt sätt genom att varva proteindagar med dagar då du även får lägga till olika sorters grönsaker. i denna fasen är du även tills du nått din målvikt. så beroende på hur mycket du ska gå ner så kan detta bli en lång fas.

fas 3 - sammanslagningsfasen - i denna fasen har du din nya vikt och ska du stabilisera den. du ska nu börja lägga till bröd, frukt och pasta. men du ska en dag i veckan äta som under attackfasen.

fas 4 - stabiliseringsfasen - i denna fasen får du nu äta vad du vill men med måtta såklart! du behåller fortfarande en dag i veckan då du enbart äter protein. denna fasen tar aldrig slut och du ska försöka hålla dig till den resten av ditt liv för att behålla din vikt.

varje enskild människa fungerar så olika så för att hitta rätt diet för just dig så gäller det att du söker runt på olika dieter och hittar just din favorit. det är även väldigt viktigt att läsa på om hur dieten fungerar innan du hoppar på något, för det blir alltid jobbigt. suget är ofta stort i början. men har man tur så avtar de och förhoppningsvis är du så stark så du står emot livets frestelser.

jag skulle säga; är du sugen på något.. ta lite fil, gojibär (som faktiskt är de enda 'bären/frukten' du får äta på antaligen ganska lång tid), kanske en proteindrink. varför inte gå ut och gå en sväng, drick lite vatten. ja det finns massvis med knep för att stå emot. Men de största är VILJAN. har du inte viljan just nu.. så vänta, hoppa inte in i en diet och ge upp. det finns inget tråkigare än det.

jag är just nu i fas 2 och har fortfarande några kilo kvar för att pallra mig in i fas 3. jag har satt ett slutdatum då jag hoppas att målvikten är nådd. (lutar dock inte däråt just nu då de börjar bli segt för kilona att trilla av). men jag kämpar på. antaligen blir de en framflyttning av måldatumet, vi får se hur jag känner helt enkelt.

där har ni de, lite om dieten. kanske kommer mera någon dag då jag inte känner mig allt för peppad på att skriva om detta idag. haha.
godnatt, imorgon får det bli hårdträning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0