extreme makeover

jo! jag får nog börja med att skriva. nej jag har inte dragit ut någon tand, nej jag har inte alltid haft så stor glugg (har dock ingen absolut innan bild tyvärr)

så jo nu var det så här dåra! visade sig att jag hade för liten överkäke och min tandreglerare tyckte att de var nödvändigt att fixa de och ja visst varför inte när de ändå inte kostar något tänkte jag (och eftersom jag i hela mitt liv hade väntat på att få tandställning så mina huggtänder så att de någonsin kunde få sitta fint) så tog jag de direkt! de innebar dock att jag först och främst fick en tandställning i gommen som var som en platta som jag senare kunde 'skruva isär'. efter tandställningen i gommen fick jag lära mig att prata på nytt i stort sett. de gick inte säga bokstaven D minns jag så väl. gick inte äta normalt heller. men de blev en sport.
skulle in på operation så blev de strejk. fick vänta 3 månader till och tillslut kom dagen. 26 augusti 09, en tisdag. de frågar även om de vill att de ska ta bort alla visdomständer och de nappar jag på fort!! skulle in på operation kl 16 i alla fall så jag kom in till avdelningen vid 8 på morgonen. vid 9 kommer en sköterska och sätter dropp på mig. en kvart senare kommer hon in igen. japp, en inställd operation innan mig så nu är det istället min tur. jag rullas ner. sen minns jag att jag vaknar upp på uppvaket av att jag har sjukt ont, får lite morfin och somnar snabbt igen. vid 16 är jag tillbaka på mitt rum (som jag som tur var fick ha ensam). får sitta med en spypåse och spotta blod men jag har inget ont eftersom jag fortfarande får morfin. vaknar sedan mitt i natten när sköterskan kommer in för att ge mig medicin och har svårt att somna om. spottar mera blod, hela natten. vaknar upp nästa morgon och kollar mig i spegeln. fy tusan vilken syn. jag ser ut som en apa. nedre delen av ansiktet är helt uppsvullet och spänt. men de värsta är att ju mer klockan blir desto mera stiger svullnaden och jag ser helt plötsligt ut som ett jäkla äpple. lyckades i alla fall få åka hem dagen efter även fast de inte ville de (åt ju inte så bra eftersom de var svårt och för att maten var SKIT äcklig) men mamma lovade att skriva upp allt jag åt så jag fick i mig tillräckligt. vi fick även med oss ersättningsmat typ så jag skulle få i mig allt jag behövde.

min mamma är förövrigt en riktigt optimist. hon räknade med att jag skulle kunna gå till skolan kanske 2 dagar efter operationen men när hon såg mig så blev de en vecka hemma. haha. fy tusan vad jag såg ut. måndagen efter var sådär dock. med tanke på att jag tyckte att svullnade lagt sig men de tyckte inte mina klasskamrater och de blev helt chockade när jag kom in på första lektionen.

sedan fick jag i alla fall börja 'skruva' på min tandställning, 2 varv varje dag. och tänderna åkte isär. väldigt fort. varje dag blev de en större och större glugg. och som störst hade jag 1,1 cm. kunde få emellan en tia, en femma, en enkrona och en femtioöring samtidigt om jag minns rätt (och ja, jag testade såklart!!) när jag tillslut 'skruvat' färdigt så fick jag ändå vänta tills studenten 10 innan min glugg var helt borta.

operationen

det är svårt att beskriva men de 'sågade' isär min överkäke så jag hade som en avig sida av sömmen i hela överkäken. allt för att jag skulle kunna 'skruva' isär min överkäke och så benen mellan framtänderna kunde dras isär så de kunde växa till nytt ben så jag fick större käke.

och vet ni vad
jag är så stolt över mig själv att jag gjorde allt detta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0